Kontakt z teatrem przez kino
Kino, jako dziedzina sztuki łatwiej dostępna odbiorcom, ma szansę wprowadzać szerokie grono publiczności w świat tekstów napisanych pierwotnie dla teatru.
- Może to, co powiem, będzie trudne dla twórców teatru, których bardzo cenię, ale mój kontakt z teatrem przebiega głównie poprzez kino, w ostatnim czasie niestety coraz bardziej - mówiła Adriana Prodeus. - I rozumiem autorów sztuk, że próbują swoje teksty przenosić na ekran, dlatego, że wtedy mają szansę trafienia do tej widowni, która siedzi na kanapie lub w kinie na fotelu - dodała.
Gwiazdy teatru na ekranie
Prowadząca zauważyła jednocześnie, że taka tendencja nie jest w kinie nowa, wręcz przeciwnie, u jego początków scenariusze tworzyli właśnie dramatopisarze.
- Zauważmy jeszcze, że właściwie początki kina są nierozerwalnie związane z teatrem - dodał Piotr Gociek. Jak wyjaśnił, początkowo publiczność była zaszokowana pierwszymi mikrodokumentami, takimi jak "Wyjście robotników z fabryki" czy "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat", szybko jednak pojawiło się oczekiwanie czegoś więcej. W kolejnych filmach pojawiły się więc elementy inscenizacji. - Byli i tacy, którzy pomyśleli sobie, że skoro już istnieje coś takiego jak teatr, to należy gwiazdy teatru, które mają rozpoznawalne nazwiska, pokazywać w kinie - wyjaśniał prowadzący.
O tym, w jaki sposób teatr spotyka się dziś z filmem, prowadzący rozmawiali, analizując produkcje z ostatnich lat: "Ludzi" Stephena Karama oraz obrazy "Ojciec" i "Syn" Floriana Zellera.
29:26 Dwojka_O_wszystkim_z_kultura 2022_11_22-17-30-26.mp3 "Ludzie" oraz "Ojciec" i "Syn" - sztuki teatralne na kinowym ekranie (O wszystkim z kulturą/Dwójka)
***
"Ludzie", reż. Stephen Karam (2021)
Gdy trzy pokolenia Blake’ów spotkają się przy jednym stole, właściwie nic nie idzie zgodnie z planem. Święto Dziękczynienia, które wspólnie spędzają w nowojorskim mieszkaniu, staje się okazją do złośliwych żartów i wbijania celnie bolesnych szpilek, budzących dawne niesnaski. Gdy z każdym kolejnym daniem atmosfera przy stole gęstnieje, a cięte riposty Blake’ów trafiają w coraz bardziej czułe miejsca, jeden z członków rodziny decyduje się na szczere wyznanie…
Zobacz zwiastun:
[YouTube/Kino Pod Baranami]
***
"Ojciec", reż. Florian Zeller (2020)
To przejmujący obraz o przemijaniu i miłości. Laureatka Oscara Olivia Colman gra Annę, która stara się opiekować 80-letnim ojcem, Anthonym (Anthony Hopkins). Anne martwi się stanem ojca, który wykazuje oznaki demencji. Anthony ma raz lepsze, raz gorsze dni, potrafi kaprysić, odrzuca kolejnych opiekunów, proponowanych przez córkę. Anna widzi, jak ojciec powoli gaśnie.
Zobacz zwiastun:
[YouTube/Kino Helios Polska]
***
"Syn", reż. Florian Zeller (2022)
Dramat śledzący losy rodziny, która próbuje zjednoczyć się po rozpadzie. "The Son" skupia się na historii Petera (Jackman), którego chaotyczne życie z niemowlęciem i nową partnerką Beth (Kirby) staje na głowie, gdy pojawia się jego była żona Kate (Dern) z ich nastoletnim synem Nicholasem (McGrath). Młody człowiek od miesięcy wagaruje, sprawia problemy, jest zdystansowany i pełen gniewu. Peter stara się zatroszczyć o Nicholasa tak, jak chciałby, aby jego ojciec troszczył się o niego, jednocześnie próbując pogodzić ze sobą pracę, opiekę nad swoim drugim synem z Beth oraz ofertę pracy marzeń w Waszyngtonie. Jednak sięgając do przeszłości, aby naprawić swoje błędy, traci z oczu to, jak utrzymać więzi z Nicholasem w teraźniejszości.
Zobacz zwiastun:
[YouTube/TYLKOHITY]
***
Tytuł audycji: O wszystkim z kulturą
Prowadzili: Adriana Prodeus i Piotr Gociek
Data emisji: 22.11.2022
Godzina emisji: 17.30
mg/kor